وقتی نوآوران، راه های جدیدی را برای مقابله با بحران و نابرابری جهانی باز می کنند، حتی بزرگترین مشکلات جهان هم کمی قابل کنترل تر می شوند.

این لحظات هر روز رخ می دهد، چه با نوآوری های با فناوری پایین نظیر کفش های قابل بازیافت که خطرات بهداشتی کمتری برای کارگران کارخانجات به همراه دارد، چه با ابزارهای با فناوری بالا نظیر اتوبوس های بزرگ مرتفع که از بالای سر اتوموبیل ها عبور می کنند و موجب کاهش آلودکی می شوند. حتی در طول یک دورۀ یک ماهه، نوآوری های مختلف، توجه ها را به سمت مسائل سخت جهانی، معطوف می کند.

 ما در اینجا یازده مورد از نوآوری های ماه مه که گام های مهمی را در راستای خیر و نیکی اجتماعی برداشته اند، معرفی خواهیم کرد. شایان ذکر است که این یازده مورد، لیست جامعی از نوآوری های این ماه نیست.

1- اسباب بازی هایی که به افراد معلول کمک می کند که با عزیزانشان ارتباط برقرار کنند.
Adaptoys یک اسباب بازی تطبیقی مبتکرانه، نظیر ماشین های کنترلی و ماشین های پرتاب توب بیس بال است که به معلولان جسمی اجازه می دهد که با خانواده خود بازی کنند. Adaptoy ها با استفاده از سیستم های فعال سازی صوتی و حسگر های حرکتی به کاربران فلج اجازه می دهند که ماشین ها را به منظور ایفای یک نقش فعال تر در بازی کنترل کنند.
این اقدام که در ماه می توسط بنیاد کریستفر و دانا ریو (Christopher & Dana Reeve Foundation) و آژانس تبلیغاتی ۳۶۰i و شرکت فناوری AXIOS NYC علنی شد. به دنبال تشویق تولیدکنندگان اصلی اسباب بازی است که در کنار این که محصولات کلاسیک خود را جامع تر می کنند، در هنگام خلق و ایجاد محصولات جدید، ناتوانی را نیز لحاظ کنند.

۱۱


2- کفش های قابل بازیافت که بدون چسب های غنی از مواد شیمیایی ساخته می شوند.
چسبی که در بسیاری از کفش های جهان به کار می رود، عاملی موثر در مسمومیت کارگران کارخانه در سراسر دنیا به شمار می رود. بدون تهویه مناسب، چسب غنی از مواد شیمیایی ( مرتبط با سرطان و دیگر مشکلات بهداشتی ) در کارگاه های کارخانه پخش می شود.

طراح هلندی رودریک پیترز برای بهبود شرایط، نوع جدیدی از کفش با لقب LOPER را خلق کرد که به جای چسب در آن از یک کوک محکم استفاده می شود. همچنین این کفش ارزان است و با محیط زیست نیز سازگار است.- کسانی که از این کفش ها استفاده می کنند، در هنگام فرسودگی کف این کفش ها، به راحتی می توانند به جای عوض کردن کل کفش، فقط کف آن را عوض کنند.
Pieters در ماه گذشته، با امید ایجاد یک تغییر گسترده تر در صنعت تولید کفش، منابع مالی اولین دور تولید کفش را از طریق Kickstarter تامین کرد.

https-%2F%2Fblueprint-api-production.s3.amazonaws.com%2Fuploads%2Fcard%2Fimage%2F103104%2F3059656-inline-1g-these-shoes-are-made-without-glue-so-they-dont-make-factory-worker (1)


3- حلقه های شش تایی که در واقع یک خوراکی برای زندگی دریایی هستند.

حلقه های پلاستیکی که قوطی های آب جوی شما را در کنار هم نگه می دارند، به عنوان یک خطر زیست محیطی به خصوص برای حیات آبزیان مورد انتقاد قرار گرفته است.
اما یک کارخانه آبجوسازی با ساخت یک مدل خوراکی و زیست تخریب پذیر از حلقه های کلاسیک که از فراورده های فرعی آبجو سازی طبیعی ساخته می شود، در حال مقابله با این مسئله است. این پروژه که زاییده افکار آژانس تبلیغاتی We Believers است، توسط Saltwater Brewery که واقع در فلوریدای جنوبی است، مطرح شد. این کارخانه از گندم و جو باقی مانده از فرآیند آبجو سازی، محصول خود را تولید می کند.
هر چند که این حلقه های شش تایی، هنوز در فاز نمونه اولیه هستند و انتشار و پخش آن ها، در اواخر تابستان یا اوایل پاییز، برنامه ریزی شده است، اما توجه رسانه های جمعی را در ماه مه به خود جلب کرده است.

۳


4- ماشینی که لباس ها را به جای گرما با ارتعاش خشک می کند.
آمریکایی ها هر سال نه میلیارد دلار صرف خشک کردن لباس می کنند و خشک کن ها، یکی از وسایلی هستند که کمترین کارایی را در منازل ایالات متحده دارند.
هرچند که یک محصول جدید، تاثیر زیست محیطی و مالی خشک کن هایی را که از امواج صوتی به جای گرما استفاده می کنند، تغییر می دهد.
با این فناوری جدید، خشک کردن باری از لباس های شسته شده ، حدود بیست دقیقه طول می کشد در حالی که هر دور از خشک کن های مبتنی بر گرما، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می کشد. این فرایند، پرزها را هم که یکی از دلایل آلودگی هستند که اغلب نادیده گرفته می شوند، کاهش می دهد.
۱۴


5- فنجانی یک دلاری که به کودکانی که نمی توانند شیر مادر را بخورند، غذا می دهد.
وقتی در کشور های در حال توسعه، نوزادان نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند، اغلب در خطر سوء تغذیه شدید یا حتی مرگ قرار م گیرند. اما یک نوآوری یک دلاری که فنجان NIFTY (NIFTY cup) نام دارد، می تواند جان نوزادنی که در سراسر دنیا در معرض خطر بالایی هستند را نجات دهد.
با توسعه این فنجان در طول پنج سال گذشته، فنجان NIFTY دارای دهانه ای است که نوشیدن را برای نوزادان نارس و نوزادانی که با مشکلات سلامتی نظیر شکاف کام متولد می شوند، آسان می کند.
این فنجان با همکاری بین سازمان بهداشت جهانی PATH، دانشگاه واشنگتن و بیمارستان کودکان سیاتل (Seattle Children’s Hospital) طراحی شد ، در اوایل ماه مه، در کنفرانس Women Deliver در کپنهاگ اعلام شد و به زودی در سراسر آفریقا توزیع خواهد شد.

۵


6-اتوبوسی مرتفع که از بالای سر اتوموبیل ها عبور می کند و موجب کاهش آلودگی می شود.
مهندسین برتر چین، برای به حداکثر رساندن فضای جاده، کاهش راهبندان و آلودگی، اتوبوس مرتفع حمل و نقل یا TEB را ساختند که ، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری بالا در پکن چین از این فناوری جالب توجه، پرده برداری شد.
این اتوبوس برقی و مرتفع ، روی ریل حرکت کرده و از بالای سر اتوموبیل ها در جاده های استاندارد عبور می کند. هریک از این اتوبوس ها، تقریبا ۱۲۰۰ مسافر را حمل کرده و نسبت به سیستم های موجود ارزان تر و سریع تر است.
با وجود برخی از موانع طراحی (design barriers) موجود بر سر راه، این نوآوری مسیری طولانی تا حضور در خیابان ها، در پیش دارد. اما توسعه موفق این اتوبوس، می تواند وضع موجود را به نفع محیط زیست و رفت و آمد شما در صبح تغییر دهد.

۱۳


7- خطوط تلفن کمک رسانی با صفحه نمایش لمسی که می تواند با قاچاق کودکان در هند مبارزه کند.
با برداشتن کیوسک های تلفن در هند به دلیل ظهور فناوری گوشی های هوشمند، یک خط تلفن کمک رسانی رایگان به نام Childline متوجه شد که کودکان در مواقع بحرانی، دیگر به خطوط تلفن دسترسی ندارند.
به جای اینکه خطوط تلفن کمک رسانی به فناوری قدیمی اتکا داشته باشند، Childline، با همکاری ارائه دهندگان اصلی تلفن همراه در کشور، کیوسک هایی با صفحه نمایش لمسی (touch-screen kiosks) ساخت. این کیوسک ها، از دستگاه های خودپرداز ساده تقلید می کنند که کودکان بتوانند از طریق آن ها، ماهیت مشکلات خود را وارد کرده و درخواست کمک کنند. ماشین ها نیزمشخصات بیومتریک کودک را ضبط کرده و یک عکس از او می گیرند که مراجع قانونی و Childline بعدا می توانند برای تایید هویت از آن ها استفاده کنند.
در شش ماه آینده، این کیوسک ها در ایستگاه های قطار هند نصب خواهد شد چون بیشتر قاچاق کودکان در اطراف قطارها اتفاق می افتد.

HOWRAH, INDIA - FEBRUARY 26: A passenger using touch screen Kiosk at Howrah Station to buy ticket on February 26, 2015 in Howrah, India. (Photo by Indranil Bhoumik/Mint via Getty Images)

8- پوشیدنی که می تواند مشکل نوشیدن را پیگیری و محدود کند.

شرکت ساخت دم سنج BACtrack واقع در سان فرانسیسکو، برای نوآوری اش در زمینه ردیابی بدون درنگ محتوی الکل موجود در خون، از بودجه دولتی، ۲۰۰۰۰۰ دلار پاداش دریافت کرد. این نوآوری که Skyn نام دارد، با ردیابی مولکول های اتانولی که از پوست جدا می شوند، محتوی دقیق الکل موجود در خون کاربر را، ۴۵ دقیقه بعد از نوشیدن نمایش می دهد.
در کنار این دم سنج، یک نرم افزار تلفن همراه نیز جداول و آمارها را نگهداری می کند و برای کاربران این امکان را فراهم می کند که تاریخ نوشیدن خود را با دقت و شفافیت بررسی کنند.

newest-innovations-in-consumer-technology-on-display-at-2014-international-ces


9-سرویس جدید برای والدین جهت بر امنیت کودکان در فضای مجازی نظارت کنند.

یک سرویس جدید که در TechCrunch Disrupt NY 2016 راه اندازی شده و Bark نام دارد، چگونگی ایمن نگه داشتن کودکان در فضای مجازی توسط والدین را تغییر می دهد. جدا از مدل های کنترلی موجود توسط والدین، Bark به نظر می رسد که هم به حریم خصوصی فرزندان احترام می گذارد و هم به والدین راجع به آزارواذیت بالقوه، شکارچیان موجود در فضاهای مجازی، ارسال تصاویر مستهجن و نگرانی های مربوط به بهداشت روانی، هشدار می دهد.
این نرم افزار مبتنی بر وب، نیاز دارد که والدین به صورت دستی، حساب های شبکه های اجتماعی فرزندان خود را اضافه کنند تا ببینند آن ها عمدتا به چه سایت هایی را سر می زنند. پس از اتصال، والدین می تواندد هشدار های واقعی مرتبط با فعالیت نگران کننده را دریافت کرده و آن ها را تحت عنوان مشکل دار و بدون مشکل، نشانه دار کنند.
این سرویس با قیمت نه دلار در ماه و با ۹۹ دلار در سال، اکنون در دسترس همگان است.

aid1603115-728px-Ensure-Online-Safety-for-Your-Kids-Step-5-Version-2


10- حس  خطر غیرمنتظره؛ یک نوآوری برای جامعه ناشنوایان

تیمی از مهندسان و دانشجویان دانشگاه سریلانکا با نوآوری خود به نام i-belt در رقابت IMechE Asia Pacific Design Competition برنده شدند.این کمربند سبک و بسته ای شکل، از یک سیستم لرزشی کوچک و چند میکروفون ساخته شده که به فرد ناشنوا یا کم شنوا در مورد خطرات بالقوه یا موقعیت های اضطراری هشدار می دهد.
این کمربند می تواند صداهای نزدیک اعلام خطر را به کاربر هشدار دهد .اگر کسی پشت در باشد یا اگر افراد کم شنوا یا ناشنوا را با ایجاد صداهای خشن از طریق میکروفون صدا بزند ، این صداها به صورت ارتعاش در آمده و احساس می شود.
هرچند که این دستگاه هنوز در فاز توسعه است اما اعضای جامعه ناشنوایان، امیدوارند که این نوآوری بتواند به افزایش سطح ایمنی آن ها کمک کند.

۱۲


11- نرم افزار ساده اطمینان از تست سریع و دقیق باکتری E. coli
تست آب برای باکتری E. coli، دور از یک فرایند زمان حقیقی یا بدون درنگ است. چون در بیشتر فناوری ها، روز ها برای خواندن دقیق این تست وقت صرف می شود. اما تکنولوژی جدید که توسط دانشگاه York ایجاد شده، زمان تست را از چند روز به چند ساعت کاهش داده است (درحالی که ۳ دلار برای هر تست، نسبتا ارزان است).
آزمایش ساده است. به این صورت که اگر باکتری E. coli -که موجب اثرات بهداشتی خفیف تا شدید می شود- وجود داشته باشد، آب جمع آوری شده، به رنگ قرمز در می آید. این گروه، یک نرم افزار هم طراحی کرده اند که  نتا یج آزمایش را فورا منتشر می کند. بنابراین سردمداران بهداشت و سلامت جامعه و افراد می توانند بلافاصله از وضعیت منابع آب خود مطلع شوند.


images


ویرایش: Hero

منبع:mashable