سیگنالهای رادیویی فضایی به حل رمز و راز موضوعات ناشناخته کمک می‌کنند. نزدیک به یک دهه پیش، ستاره‌شناسان با معمای نوع خاصی از سیگنال روبرو بودند.

به این سیگنالها که پالس‌های رادیویی کوتاهی با عمری در حدود تنها چند میلی ثانیه و انرژی برابر با انرژی که خورشید در 10000 سال منتشر می کند، انفجار رادیویی سریع (FRB) گفته می شود.

تا به امروز، 18 مورد از این سیگنالهای آزار دهنده شناسایی شده‌اند. به دلیل اینکه آنها سیگنالهایی گذرا هستند، دانشمندان پیش از این می دانستند که آنها وجود داشته و بسیار قدرتمندند.

در حال حاضر محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی CSIRO در استرالیا، رصدخانه ملی ژاپن و تلسکوپ سوبارو در هاوایی برای اولین بار اقدام به محاسبه مکان اصلی انفجار رادیویی کردند. تازه‌ترین سیگنال، 150418FRB ، در هجدهم آوریل سال 2015 میلادی ضبط شد. ماحصل تحقیق آنان چندی پیش در مجله علمی Nature به چاپ رسیده است.


برای پیدا کردن منبع انفجار رادیویی سریع (FRB) در آرایه فشرده تلسکوپی استرالیا (ATCA) متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی CSIRO 6 روز فعالیت مداوم صورت گرفت.

این فوق العاده بود که  150418FRB از کهکشانی ساطع می شد که 6 میلیارد سال نوری با زمین فاصله داشت. کره زمین 13.82 میلیارد سال از عمرش می گذرد، این بدان معناست که  FRB برای نزدیک به نیمی از جمعیت کره زمین قابل مشاهده بوده است.

چه عواملی باعث شده تا FRB تاکنون ناشناخته باقی بماند؟ تعیین محل این انفجار نشان می‌دهد که این انفجار  اغلب در فواصل زیادی از کره زمین رخ می‌دهد. کشف این موضوع مزیت دیگری همچون کشف موضوعات ناشناخته دارد.

گرانش در جهان بسیار گسترده تر از آن است که ما مشاهده کرده‌ایم. ستاره شناسان معتقدند که 70درصد از آنچه که ما دریافت کرده ایم مربوط به انرژی تاریکی است و 25درصد دیگر موضوعات تاریک است. تنها 5درصد باقیمانده موضوعات معمولی است که ما آنها را می بینیم.

اگر این مدل درست باشد، همه موضوعاتی که ما مشاهده می‌کنیم، از تمام ستاره‌ها و کهکشان‌ها و سیارات و سحابی‌ها تنها حدود نیمی از آنها همچنان وجود دارند.

با استفاده از 150418FRB ، این تیم موفق به پیدا کردن مکان موضوعات ناشناخته شد. امواج رادیویی که در فضا منتشر می‌شوند را به سوی گاز‌ها و سایر مواد موجود در فضا ارسال کردند تا اثر آنها بر این سیگنال‌ها دریابند.

تیم تحقیقاتی با آنالیز تاخیر فرکانس‌های رادیویی مختلف، قادر به محاسبه میزان دقیق 6 میلیارد سال نوری شد.

تاخیر در فرکانس های پشت سر هم، که مثل یک لبه دیده می‌شد، ناشی از ماده‌ای بین زمین و منشاء آن است.

Evan Keane سرپرست نویسندگان سازمان SKA می‌گوید: مشاهدات ما و تطابق مدل خبر خوبی است، ما موضوعات ناشناخته را کشف کرده‌ایم. این اولین بار است که یک انفجار رادیویی سریع برای اندازه گیری کیهانی استفاده شده است.

گام بعدی پیدا کردن انفجار‌های بیشتر و سعی برای کشف علت آن است. واقعیت آن است که 150418FRB  از یک کهکشان بیضوی شکل قدیمی نشاُت گرفته است و البته این که از یک سوپرنوا (supernova) پدید آمده باشد غیرقابل باور است.

Simon Johnston رئیس بخش ستاره شناسی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی CSIROمی‌گوید: این اتفاق همان چیزی است که ما انتظار آن را می‌کشیدیم. این موضوع ممکن است ناشی از برخورد دو ستاره نوترونی باشد که با این اتفاق ستاره‌های اخیر تولد می‌یابند.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی CSIROبا همکاری مسیریاب استرالیایی SKA در آینده قصد دارد اقدام به شناسایی محل FRB های بیشتر نماید. تیم آنها معتقد است بسیاری از 10000 انفجار‌های رادیویی سریع ممکن است هر روز در سرتاسر آسمان رخ دهد.


ویرایش: Hero

منبع: msn.com