بسیاری از افراد گردش در فضا و فضانوردی را سرشار از تفریح و جاذبه می دانند. اما به اعتقاد کارشناسان، تاثیرات فیزیکی فضا بر روی فضانوردان بسیار جدی خواهد بود.


 هفته گذشته “اسکات کلی” فضانورد ناسا پس از گذشت یک سال به پایگاه زمینی خود بازگشت. پس از گذشت ۳۴۰ روز از ماموریت وی در پایگاه بین المللی فضایی “ISS” وی معتقد است این ماموریت برخلاف تصور افراد نه تنها  سراسر تفریح و جذابیت نبوده است، بلکه با وی را با مشکلاتی نیز مواجه کرده است.  با توجه به ساختار فیزیکی آناتومی بدن انسان، این ساختار تنها با شرایط جوی کره زمین منطبق است و هیچگونه انطباقی با ساختار جوی حاکم بر فضا (بی وزنی) ندارد. به همین منظور سازمان ناسا اسکات کلی را برای تحقیقات و مطالعات بیشتر در خصوص تاثیرات فضا بر ساختار بدنی فضانوردان به ماموریت فضایی اعزام کرد.


very-strange-things-happen-to-your-body-if-you-spend-a-year-in-space


در همین راستا بردار دوقلوی همسان اسکات کلی، با شرایط فیزیکی کاملا مشابه، “مارک کلی” تمام مدت ماموریت اسکات بر روی کره زمین و تحت نظر پزشکان قرار می گرفت تا به محض پایان ماموریت اسکات و بازگشت وی به زمین شرایط جسمی هر دو برادر مقایسه شود.

تمامی این تحقیقات منجر به کاوشی دو ساله شد که نتایجی بسیار ارزشمند برای سازمان ناسا و همچنین فضا نوردانی که در آینده ای نه چندان دور قصد عزیمت به مریخ را دارند به جا گذاشته است.

در این گزارش به ۸ تاثیر فیزیکی فضا بر آناتومی انسان می پردازیم:

۱-در صورت عدم ورزش در فضا، ۱۲ درصد از تراکم استخوان خود را از دست خواهید داد.

۲-عضلات بدن شما در شرایط جوی حاکم بر فضا از دست خواهد رفت.

۳-با احتمال زیاد در فضا شما به بی خوابی مزمن دچار خواهید شد، چرا که در شرایط فضا خوابیدن امری غیر لازم به حساب می آید.

۴-به دلیل عدم وجود جاذبه، قد شما تا ۳ درصد افزایش خواهد داشت.

۵- قدرت بینایی شما به دلیل فشار مغزی متفاوت، با اختلال مواجه خواهد شد.

۶- با ازدیاد مایع درونی بدن، صورت شما متورم تر به نظر خواهد رسید.

۷-مایع درونی بدن از پاها به سمت مغز حرکت میکند که حدود دو لیتر خواهد بود.

۸-تابش اشعه های بسیار، و جذب بدون واسطه آن توسط بدن، امکان ابتلا به سرطان را برای فضانوردان تا میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.


 ویرایش: Hero

منبع: techinsider