یک همکار ناسا و دانشجوی مهندسی هوا فضا در دانشگاه کولورادو یک ربات و سیستم هوشمند مصنوعی اختراع کرده است که افق های جدیدی به روی اکتشافات و سکونت های فضایی می گشاید.

رئیس حوا برنده 15 هزار دلار جایزه کارشناسی Lemelson-MIT برای باغبان های رباتیک خود شد و امیدوار است آن را به 15 هزار دلار افزایش دهد تا بتواند برای توسعه بیشتر این محصول در شرکت خود با نام Autoponics از آن بهره ببرد.

یکی از ابداعات حوا یک ظرف هوشمند با نام SPOT بود: یک ظرف بدون خاک و هیدروپونیک که قادر به پرورش و رشد طیف وسیعی از میوه و سبزیجات است. آب غنی از مواد مغذی درون یک مخزن تراوش می کند. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که باغچه مورد نظر را تحت نظارت قرار دهد و به فضانوردان کمک می کنند در فاصله ای که گیاهان و سبزیجات رشد می کنند به امور دیگر بپردازند. سنسورهای موجود، علامت های حیاتی از قبیل دمای آب، سطح pH و رطوبت را در ظرف بررسی می کنند.
تحلیل ها و گزارش هایی از طریق AgQ به فضانوردان ارائه می شود و اگر یک گیاه در حال از بین رفتن باشد یا دچار کم آبی شده باشد، سیستم مذکور این موضوع را بلافاصله تشخیص داده و موضوع را به افرادی که مسئولیت مراقبت از گیاهان را دارند هشدار می دهد. همچنین می تواند از طریق اتصال فضانوردان به یک لباس تحت نظارت قرار داده و سیستم عصبی آن ها را تحلیل کند.

مریخ نورد کنترل از راه دور با نام ROGR حاصل همکاری حوا و ناسا است. هم اکنون این مریخ نورد یک نمونه پیش نمایش است اما طراحی شده است تا روزی بتواند اطراف باغ گردش کرده، گیاهان را تحت نظارت قرار دهد و ویدیوهایی را به فضانوردان ارائه دهد. اما هنوز هم خود فضانوردان باید کار آبیاری و برداشت محصولاتشان را انجام دهند. حوا می گوید انجام گرفتن فرآیند آبیاری و برداشت محصول به صورت دستی برای فضانوردان بسیار مهم است. زیرا دیدن نشانه های بصری نظیر رشد سبزیجات و تغییر رنگ دادن آن ها از لحاظ روانی به سود آن ها خواهد بود و در آخر فضانورد یک جایزه دریافت می کند. این جایزه در واقع همان کشت گیاهان تازه است.
گیاهانی که برای مصرف در فضا تولید می شوند از طریق فریز شدن یا از دست دادن آب خشک می شوند تا ماندگاری خود را حفظ کنند و فضانوردان را در حسرت غذاها و میوه های تازه می گذارد – متاسفانه ناسا میوه ها و سبزیجات تازه بسته بندی شده به فضا نمی فرستد. اما فضانوردان با استفاده از سیستم هایی مانند SPOT، AgQ و PROG به زودی می توانند میوه ها و سبزیجات تازه که خود پرورش داده اند را مصرف کنند.


ویرایش:Hero

منبع : digitaltrends