اسپیکرهای جدید امازون فراتر از یک اسپیکر عمل می کنند.

 با توجه به افزایش محبوبیت اسپیکرهای الکسا اکو در زیر به بررسی این مدل می پردازیم:

” Alexa، ممکن است یک نظر کارشناسی درباره اسپیکر Echo آمازون به من ارائه کنی؟”
با اینکه او نمی تواند به پرسش من پاسخ دهد، اما پرسیدن این سئوال ایرادی ندارد زیرا می دانم که روزی Alexa قادر خواهد بود نظر خود را از طریق ترکیب سریع تعدادی از نقدهای انسانی ارائه کند و فوراً نقدها، رتبه بندی و همه اطلاعات مربوط به آن را به صورت مختصر و مفید در یک پاراگراف منتشر کند.

Alexa صدای Echo، اسپیکر سخنگوی بی سیم در بستر ابر آمازون، است که با شما سخن می گوید و مانند یک دستیار شخصی عمل می کند. در حال حاضر، قابلیت های او تا اندازه ای محدود است، اگرچه امکانات جذابی در خود نهفته دارد و با گذشت زمان توسعه خواهد یافت.

قبل از اینکه به این امکانات بپردازیم کمی به تاریخچه آن اشاره می کنیم: شرکت آمازون اسپیکر Echo را در نوامبر 2014 تا اندازه ای با یک روش غیر معمول عرضه کرد. در حالی که دارای قیمت 199 دلاری بود ( این قیمت در بریتانیا تقریباً 125 پوند، یا در استرالیا به بیش از 230 دلار استرالیا بالغ می شد) شما در واقع نمی توانستید این محصول را با این مبلغ خریداری کنید. در عوض، اگر شما عضو سرویس Amazon Prime بودید می توانستید در مرحله عرضه این اسپیکر درخواست کنید تا یک دعوت نامه برای خرید این اسپیکر به قیمت 99 دلار برای شما ارسال شود.
اگرچه در آن زمان Echo یک محصول آزمایشی بود، اما با هجوم افراد زیادی برای خرید آن به قیمت 99 دلار ( با آن قیمت، Echo یک خرید ارزان بود، اما با قیمت 200 دلار سخت به فروش می رفت)، آمازون می توانست این اسپیکر “هوشمند” را از طریق هزاران مصرف کننده تست کند و با ارتقای قابلیت های تشخیص صدا و افزودن ویژگی های دیگر، این محصول را به تدریج توسعه دهد.


amazon-echo-review-bottom-power-1500x1000


اکنون این امکان با قابلیت Pandora، گزارش های ترافیکی، پخش صوتی و حتی برخی پیشنهادات برای سیستم های هوشمند خانگی، که هیچ کدام از این موارد در زمان عرضه اولیه این محصول در دسترس نبودند، فراهم شده است. و حالا آمازون آماده است تا Echo را بدون نیاز به دعوت نامه خرید به فروش برساند. نسخه بتا با قیمت 99 دلار دیگر وجود ندارد و قیمت رسمی آن 180 دلار است. اگرچه با این قیمت مطمئناً جذابیت کمتری دارد، اما محصول بهتری برای پیشنهاد دادن است چرا که امتیاز آن از 3 ستاره به 3.5 ستاره افزایش یافته است.

این افزایش محبوبیت همچنین به دلیل بازخوردهایی است که من از تعداد زیادی از همکاران خود در CNET که یک Echo خریداری کرده اند، دریافت کرده ام. اگرچه آنها این تصور را ندارند که این بهترین اسپیکر در دنیا است، اما واقعاً داشتن دستگاهی که به دستورات صوتی آنها پاسخ بدهد را دوست دارند.این دستگاه برای آنها موسیقی پخش می کند، کتاب های صوتی را می خواند، پیش بینی آب و هوایی ارائه می کند و آنها می توانند برای آن زنگ هشدار در هنگام آشپزی یا برای بیدار شدن تعریف کنند.
Alexa همچنین یک منبع سرگرمی ( و شاید یک ابزار آموزشی) برای کودکان است، هرچند می توانم به شما بگویم که داشتن چند کودک که در درخواست کردن از Alexa با هم رقابت می کنند، آزاردهنده است و از او سئوالات بی معنی و احمقانه می پرسند تا ببینند او چگونه پاسخ می دهد( مانند یک اسباب بازی با او رفتار می کنند)
اما مهم تر از همه این موارد این است که Echo، علی رغم برخی نواقص و قیمت بالا – که قیمت ایده آل آن می تواند زیر 150 دلار باشد – یک دستگاه دوست داشتنی است که به نظر می رسد با توسعه بیشتر به تدریج در بین مردم محبوب تر خواهد شد.

او مرا درک می کند

Echo چقدر می تواند مفید باشد؟ اگرچه دارای برخی مشکلات است، اما یکی از دستگاه های کنترل شونده با صوت خوبی است که من تاکنون استفاده کرده ام و به طور کلی، در مقایسه با سیستم های کنترل صوتی که امروزه برای دستگاه های بر پایه ios Siri، اندروید (Google Now)، و ویندوز موبایل (Cortana) ساخته شده است، درک بهتری از گفته های شما دارد. به خصوص کنترل های صوتی آمازون برای دستگاه Fire TV نیز عملکرد خوبی دارد، بنابراین به نظر می رسد آمازون دارای مهندسان با استعدادی است که بر روی پروژه های تشخیص صدا کار می کنند.

هفت میکروفن در بالای این اسپیکر نسبتاً براق با ارتفاع 9.25 اینچ (23.5 سانتیمتر) قوطی شکل تعبیه شده است، و این دستگاه فعلاً فقط در رنگ مشکی عرضه شده است (من دوست دارم مدل سفید آن را نیز ببینم). وقتی شما بگویید” Alexa”، حلقه کنترل کننده صدا در بالای اسپیکر روشن می شود و شما می فهمید که او آماده پذیرش دستورات شما است. Alexa اکثر دستورات من را فهمید یا حداقل، مواردی را که تصور می شد باید بفهمد.
همچنین صدای او در هنگام پاسخ به من نسبتاً طبیعی به نظر می رسید. فکر می کنم او را بیشتر از Siri دوست دارم، هرچند ممکن است کمی جانبدارانه باشد زیرا نام خانوادگی من Alexis است. بله، صدای آن به اندازه ای دلپذیر و واقعی است که بهتر است برای خطاب کردن او از ضمیرهای فاعلی مورد استفاده برای انسان استفاده کنیم. شما می توانید او را آمازون نیز بنامید، اما آن حس مناسب را ایجاد نمی کند.


amazon-echo-verge-9682.0 (1)


برای شروع شما باید از طریق نرم افزار نصب شده بر روی تبلت اندرویدی یا Amazon Fire و یا از طریق مرورگرهای گوشی یا کامپیوتر، این اسپیکر را به شبکه وای فای خانگی خود متصل کنید. نرم افزار ios در هنگام عرضه در دسترس نبود اما اکنون این دسترسی وجود دارد و کاربران آیفون و آیپد نیز می توانند همانند کاربران اندروید و Fire OS این تجربه را داشته باشند.
شما همچنین می توانید از طریق بلوتوث مستقیماً به این اسپیکر متصل شوید و فایل های صوتی را پخش کنید، درست همانند کاری که در یک اسپیکر بلوتوثی معمولی انجام می دهید. نکته عجیبی که وجود دارد این است که اگرچه Echo دارای هفت میکروفن است، اما نمی توانم از آن به عنوان یک اسپیکر بلوتوثی برای گوشی استفاده کنم، اما این قابلیت ممکن است در آینده ارائه شود.
در تبلیغات آمازون برای این دستگاه نشان داده می شود که تمام اعضای یک خانواده در حال پرسیدن سئوال از این وسیله هستند. این دستگاه ابزار خوبی برای دریافت پیش بینی های هواشناسی روزانه و هفتگی است. شما همچنین می توانید از Alexa ساعت بپرسید، از او درخواست کنید یک زنگ هشدار برای شما تنظیم کند، مواردی را به لیست خرید شما در تبلت یا گوشی هوشمند شما اضافه کند و موارد جالبی را از او یاد بگیرید مانند: تعاریف کلمات. او همچنین می تواند جوک تعریف کند.

من تحت تاثیر امکانات پخش موسیقی آن قرار گرفتم. اگر عضو سرویس Prime آمازون باشید، می توانید به Alexa بگویید یک لیست پخش برای شما بسازد یا یک لیست خاص را بر اساس یک هنرمند یا یک ایستگاه رادیویی فعلی پخش کند. او می تواند موسیقی را متوقف کرده و صدای آن را با دستور شما کم و زیاد کند. Echo در هنگام عرضه با سرویس Amazon Music، iHeartRadio و TuneIn سازگار بود و جای تعجب ندارد که Alexa نیز می تواند خرید موسیقی از آمازون را برای شما ساده تر کند.

از زمان شروع به کار Echo، آمازون به آرامی ولی به طور مداوم در حال افزودن امکانات جدید به Echo بوده است. از موارد جدیدی که در شش ماه گذشته به آن افزوده شده این است که: علاوه بر پشتیبانی از Pandora Echo اکنون می تواند مجموعه کتاب های صوتی آمازون را از طریق دستورات صوتی پخش کند. همچنین اکنون گزارش های ترافیک محلی و امتیازات مسابقات زنده ورزشی را طبق درخواست ارائه می کند. این دستگاه همچنین برای گزارش های هواشناسی درخواستی مناسب است.

علاوه بر این، Echo توسعه برخی از امکانات امیدوار کننده مربوط به یک خانه هوشمند را شروع کرده است. به طوری که اکنون این اسپیکر از کنترل صوتی دستگاه های Belkin WeMo و لامپ های Philips Hue پشتیبانی می کند، و با IFTTT نیز کار می کند ( به کاربران پیشرفته تر اجازه می دهد در زمینه ” دستورات آشپزی” از پیش تهیه شده خود کارهای جدیدی انجام دهند، اگر شما از Alexa چیزی را درخواست کنید که در لیست انجام کارها وجود داشته باشد، او آن را به قسمت Evernote شما اضافه می کند)
اما پشتیبانی Echo از موارد هوشمند، به سرویس های داخلی خود محدود می شود. اگر شما از طریق بلوتوث به اسپیکر متصل شوید می توانید از سرویس Spotify و سرویس های موسیقی دیگر استفاده کنید، اما نمی توانید از Alexa بخواهید که یک لیست موسیقی را از Spotify پخش کند. برای این کار باید از روش قدیمی استفاده کرد؛ یعنی به صورت دستی از طریق نرم افزار Spotify روی گوشی یا تبلت خود آن را پخش کنید. به عبارت دیگر، وقتی با بلوتوث وصل شویم، Echo نیز همانند اسپیکرهای بی سیم “ناشنوای” دیگر عمل می کند.

بدون باتری، اما قابل حمل
بعد از نصب اولیه، شما مجبور نیستید از نرم افزار Echo برای آن استفاده کنید، اما می توانید پاسخ های Alexa را به تبلت یا گوشی هوشمند خود منتقل کنید.
همچنین بهتر است توجه داشته باشید که این اسپیکر قابلیت استفاده از باتری را ندارد و باید به منبع انرژی وصل شود. می توانید تا فاصله ای که در پوشش شبکه وای فای قرار داشته باشد، آن را به راحتی جا به جا کنید. اگر بخواهید اسپیکر را به مکانی خارج از پوشش شبکه منتقل کنید ناچار هستید شبکه دیگری را بیابید و به آن متصل شوید. برای تهیه بررسی ویدئویی برای این محصول من مجبور شدم Echo را از یک شبکه وای فای در اداره خود به شبکه دیگری منتقل کنم و توانستم این کار را در حدود پنج دقیقه انجام دهم.
در تجهیزات همراه Echo یک کنترل از راه دور وجود دارد که دارای میکروفن داخلی است، بنابراین اگر دور از میکروفن داخلی Echo باشید و یا اگر اتاق پر سرو و صدا باشد، می توانید از طریق آن با Alexa صحبت کنید. علاوه بر آن من توانستم از Alexa درخواست کنم که صدا را کم کند، حتی وقتی که موسیقی با صدای نسبتاً بلند پخش می شد، در نتیجه میکروفن های داخلی اسپیکر که مدارهای حذف صداهای اضافی به آنها افزوده شده کارآمد به نظر می رسند.

ایرادها و محدودیت ها
بزرگ ترین محدودیت حال حاضر Echo این است که به غیر از ارتباط با پایگاه های هواشناسی و دیکشنری، به نظر می رسد فقط با ویکی پدیا و چند منبع اطلاعاتی اندک ( برای مثال، در زمینه جوک ها) در ارتباط است، اما با گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر مانند Bing در ارتباط نیست. با این وجود، اگر نتواند چیزی که شما درخواست کرده اید را پیدا کند، به تبلت یا گوشی شما یک لینک Bing ارسال می کند. شاید در آینده آمازون با همسایه خود در سیاتل یعنی مایکروسافت به توافق برسد تا قابلیت های بیشتری از Bing را به این دستگاه اضافه کند.
من همچنین در کار با این دستگاه با برخی ایرادها در پخش موسیقی مواجه شده ام؛ یکی از آنها این است که لیست سرویس Amazon Prime را برای من پخش نمی کند و به جای آن ایستگاه رادیویی Z100 در iHeart را اجرا می کند که قبلاً من آن را برای پخش یک ایستگاه جاز درخواست داده بودم. همانند تمام اسپیکرهای بی سیم، تجربه گوش کردن شما می تواند تحت تاثیر کیفیت ارتباط بی سیم شما قرار بگیرد. و در این مورد نیز شما با یک سیستم کنترل شونده صوتی در ارتباط هستید که باید اطلاعات را در یک ارتباط اینترنتی از بستر ابر دریافت کند.
همان طور که اشاره کردم، کار این دستگاه در تشخیص دستورات شفاهی من مناسب بود. اما شما ممکن است برخی موارد را به هم ریخته بگویید. برای مثال، من از او پرسیدم ” CNET چیست؟ ” او این جمله را به صورت ” See Net چیست؟” تعبیر کرد و همانند من هیچ اطلاعاتی درباره آن نداشت، اما یک لینک Bing به من ارائه کرد تا آن را جستجو کنم.

صدای نامناسب
مسئله دیگر در رابطه با Echo این است که اگرچه صدای گفتگوی Alexa را خیلی خوب پخش می کند، اما برای پخش موسیقی چندان مناسب نیست. این دستگاه میزان صدای بم مناسبی تولید می کند و به اصطلاح صدای 360 درجه بیرون می دهد، اما در صداهای بلندتر ناهنجار می شود (برخی اوقات این ناهنجاری بسیار شدید می شود) این وسیله برای ایجاد موسیقی پس زمینه مناسب است، اما قابل مقایسه با اسپیکر 200 دلاری UE Boom نیست، که یک اسپیکر استوانه ای کوچک تر و قابل حمل است و نسبت به اندازه آن عالی به نظر می رسد.
من در مواقعی که از طریق بلوتوث موسیقی گوش می دهم صدای نسبتاً بهتری از Echo دریافت می کنم و این کمک می کند تا از جایگزینی بلوتوث به جای اسپیکر برای بهینه کردن کارآیی آن استفاده کنم. اما ناهنجاری را نمی توان رفع کرد و گوش دادن به موسیقی در صداهای بالاتر از 60 درصد دشوار است.
مهندسان آمازون احتمالا می توانند بر روی تنظیمات اکولایزر کار کنند و در آینده صدای دستگاه را از طریق یک به روز رسانی بهبود دهند. اما به نظر این دستگاه من باید کمی بهتر هماهنگ شود و آن را با موسیقی های گوناگون تست کرد تا اطمینان حاصل شود که در فرکانس های خاص عملکرد آن نزول نمی کند، به خصوص در موسیقی های کیفیت پایین.

نتیجه گیری
” اگر Echo توسعه یابد، نظر ما نیز نسبت به آن بهتر می شود. و شاید رتبه بندی آن نیز بهبود یابد.”
ما این اظهار نظر را بعد از بررسی اولیه این محصول در دسامبر 2014 بیان کردیم. این حس تردید به این دلیل بود که Echo تلاش می کرد تا دو ماموریت اساسی را به انجام برساند. این دستگاه یک اسپیکر پخش موسیقی بی سیم و یک دستیار مجازی است، اما کارآیی آن در هیچ کدام از این عملکردها کامل نیست. دو سطح قیمت آن نیز ) قیمت 99 دلاری اولیه برای اعضای Prime و یک لیست قیمت 199 دلاری ( باعث سردرگمی بیشتر می شد.
آمازون در شش ماهه بعد از عرضه Echo، به طور مداوم به روز رسانی های مفیدی برای آن ارائه کرده است. و مهم تر این که دستگاه Echo موجود در دفتر ما باعث شده که چندین نفر از همکاران ما تمایل پیدا کنند برای خود نیز یک دستگاه Echo خریداری کنند.( البته با شرایط قیمت 99 دلاری که اکنون دیگر وجود ندارد)
ما می توانیم نسل بعدی Echo را با به روز رسانی های سخت افزاری (کیفیت صدای بهتر و باتری های قابل شارژ)، به علاوه لیستی از نرم افزارهای همیشه در حال تکامل مورد علاقه ما ( برای مثال، پشتیبانی از Spotify و podcast)، در ذهن خود تجسم کنیم. با پیشرفت های مداوم و چشمگیری که در شش ماهه اول عرضه آن مشاهده کرده ایم (که تمام آنها نیز رایگان بوده اند) اکنون احساس مثبت تری نسبت به Echo داریم. اگرچه با قیمت 180 دلار هنوز یک دستگاه ایده آل نیست اما ارزش توجه کردن را دارد و یک محصول مربوط به آینده است که می تواند جای ثابت خود را در خانه شما پیدا کند.


ویرایش: Hero

منبع: Cnet