به تازگی سیاره‌ای جدید همانند سیاره زمین کشف شده است و احتمالا دانشمندان در مأموریت‌های فضایی خود در آینده به آن دست پیدا خواهند کرد. انتظار می‌رود این سیاره دارای اقیانوس‌های عمیقی باشد که زندگی در کنار آن‌ها جریان دارد.

این سیاره Proxima b نام دارد و پیرامون پروکسیما قنطورس که نزدیک‌ترین سیاره به منظومه شمسی است، می‌چرخد و اندازه آن ۱٫۳ برابر اندازه سیاره زمین است.

ستاره پروکسیما قنطورس

به دلیل اینکه انرژی گرمایی ستاره قنطورس کمتر از خورشید است، سیاره  Proxima b نیز یک سیاره قابل سکونت محسوب می‌شود؛ زیرا از دمای مناسبی برخوردار است که باعث می‌شود آب اقیانوس‌ها تبخیر نشود.

سیاره  Proxima b تنها چهار سال نوری با سیاره زمین فاصله دارد و پروفسور ابراهام لوئب از دانشگاه هاروارد معتقد است روزی بشر می‌تواند در این سیاره به حیات خود ادامه دهد.

به گفته وی عمر سیاره پروکسیما چندین ترلیون سال است که تقریبا هزار برابر عمر خورشید است.

او معتقد است که پس از نابودی خورشید، سیاره قابل سکونت  Proxima b محمتل‌ترین مکان برای حیات دوباره بشر است. البته باید بدانید که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده خورشید پنج میلیارد سال دیگر نابود خواهد شد.

 Proxima b تنها ۷.۵ میلیون کیلومتر از ستاره خود فاصله دارد که ۵ درصد فاصله زمین تا خورشید است و چرخش کامل آن به دور ستاره خود تنها ۱۱ روز طول می‌کشد.

یوری میلنر، میلیاردر روسی قصد دارد با ارسال چندین کاوشگر مجهز به چندین دوربین به فضا، طی یک مأموریت ۲۰ ساله به جستجوی سیارات قابل سکونت در بین سیارات و ستاره‌گان دیگر بپردازد.

دانشمندان در یک پروژه شگفت انگیز ۷۵ میلیون یورویی تحت عنوان Starshot که توسط پروفسور استیون هاوکینگ نیز پشتیبانی می‌شود، قصد دارند سرعت یک فضاپیمای بسیار کوچک (در مقیاس نانو) یک گرمی را تا ۲۵ درصد سرعت نور افزایش دهند. آن‌ها برای تحقق این هدف از چیزی شبیه به بادبان در این فضاپیما استفاده کرده‌اند که توسط نوعی لیزر بسیار قوی حرکت داده می‌شود.

به گفته پروفسور لوئب که سرپرستی این پروژه را نیز بر عهده دارد، هدف از انجام این پروژه ارسال این فضاپیمای کوچک به سمت ستاره قنطورس در طول بیست یا سی سال آینده است.

وی در ادامه گفته‌های خود افزود: “رسیدن و دستیابی به ستاره قنطورس بیست سال طول می‌شود و تصاویر گرفته شده از این ستاره نیز چهار سال بعد به دست دانشمندان می‌رسد”.


ویرایش : Hero

منبع : کلیک