آیا متصل بودن لپ تاپ به برق پس از شارژ کامل باتری، باعث آسیب دیدن باتری می شود؟ برای دانستن پاسخ این سوال و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختار باتری لپ تاپ ها و عواملی که به آن آسیب می زند، با ما همراه باشید.


باتری یکی از قطعات اصلی لپ تاپ است و افراد همیشه سوالات زیادی را در مورد باتری لپ تاپ در اینترنت جستجو می کنند. آیا متصل بودن لپ تاپ به برق پس از شارژ کامل باتری به باتری آسیب می زند؟ آیا باید اجازه دهیم شارژ باتری به طور کامل تخلیه شود؟

اگر چه پاسخ به این سوالات ساده نیست؛ اما ما در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در مورد باتری لپ تاپ ارائه دهیم که شما می توانید با خواندن این مطالب، پاسخی برای سوالات مطرح شده پیدا کنید.

ساختار اصلی باتری لپ تاپ

بیشتر باتری های لپ تاپ باتری های لیتیوم یونی یا پلیمر یونی هستند. طراحی این باتری ها به صورتی است که بارها و بارها می توانند شارژ شوند. این باتری ها نمی توانند زیاد از حد شارژ شوند و هر زمانی که به طور کامل شارژ شدند، روند شارژ آن ها به صورت خودکار متوقف می شود؛ بنابراین به برق متصل بودن لپ تاپ پس از شارژ کامل باتری هیچ آسیبی به باتری نمی زند و فقط عمر کلی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

لازم به ذکر است که ما می توانیم با اقداماتی عمر باتری را افزایش دهیم. باتری های لپ تاپ به میزان مشخصی می توانند شارژ و تخلیه شوند؛ بنابراین چنانچه شارژ باتری به دفعات زیادی کاملا تخلیه شود، قطعا عمر مفید آن نیز کاهش پیدا می کند.

حرارت بیش از حد؛ یکی از عوامل اصلی آسیب دیدن باتری

حرارت بیش از حد به شدت برای باتری مضر است و عمر مفید آن را شدیدا کاهش می دهد. درست است که به برق متصل بودن لپ تاپ پس از شارژ کامل باتری، هیچ آسیبی به باتری نمی زند، اما حرارت ایجاد شده توسط سخت افزارهای لپ تاپ یکی از دشمنان اصلی باتری آن است.

بنابراین در صورتی که دمای CPU یا هارد دیسک لپ تاپ در حدود ۴۰ درجه سانتیگراد باشد، به برق متصل بودن لپ تاپ به باتری آن آسیبی نمی زند؛ اما در صورتی که می‌ توانید باتری لپ تاپ خود را جدا کنید و قصد دارید برای انجام فعالیت های سنگین از آن استفاده کنید، بهتر است این کار را انجام دهید.

بهترین کار برای حفظ سلامت باتری چیست؟

امروزه تمام لپ تاپ ها با باتری قابل تعویض عرضه نمی شوند؛ بنابراین راه حل جدا کردن باتری برای خنک شدن آن، در مورد تمام لپ تاپ ها عملی نیست. در عوض شما به روش دیگری می توانید به راحتی عمر مفید باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید. طبق آزمایشات صورت گرفته زمانی که باتری ۱۰۰ درصد شارژ شود، تعداد دفعات شارژ آن به ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار کاهش خواهد یافت؛ اما اگر باتری تا ۷۰ یا ۸۰ درصد شارژ شود، باتری ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ بار قابل شارژ خواهد بود. طبق اطلاعات ذکر شده در این مطلب، اقدامات زیر توصیه می شود:

پس از شارژ باتری از تخلیه کامل آن جلوگیری کنید. بهترین کار این است که شارژ باتری را همیشه بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

زمانی که از باتری استفاده می کنید، از افزایش بیش از حد حرارت لپ تاپ جلوگیری کنید و از عملکرد درست فن های آن نیز مطمئن شوید.


ویرایش : Hero

منبع : کلیک