مدارس آموزش خلبانی پهپاد پدیده جدیدی است که به یکباره در چین سر بر آورده اند و در آن دانشجویان پسر یاد می گیرند چگونه با این وسیله کار کنند.

 چین هم اکنون بزرگترین تولیدکننده پهپاد در جهان است و پشت سر هم ابزارهای پرنده کنترل شونده از راه دور، از نقشه بردارهای سه بعدی شهری گرفته تا مدل های پخش کننده گاز اشک آور برای نیروهای پلیس روانه بازار می کند ولی خلبان های ماهری برای هدایت آنها در اختیار ندارد.
مردان جوان بیشتر از سایرین به سمت مدارس پهپاد مانند شرکت فناوری هوایی TT، یکی از چهل و خرده ای مدرسه پهپاد در چین هجوم می آورند به امید این که در این زمینه جدید و هیجان انگیز شغلی نان و آب دار برای خودشان دست و پا کنند.

شرکت TT دوره ای فشرده طی دو هفته با هزینه حدود 4 میلیون تومانی ارائه می دهد که در آن دانشجویان مقررات لازم و نحوه هدایت این وسایل با استفاده از شبیه سازها و پهپادهای واقعی را یاد می گیرند. در انتهای این دوره، افراد با شرکت در آزمون می توانند گواهی نامه ای را که سازمان هواپیمایی کشوری چین برای کار با پهپادهای سنگین تر از 7 کیلو و پهپادهایی که در ارتفاع بیش از 120 متر پرواز می کنند الزام کرده کسب کنند.
ژو هانگنگ، 24 ساله معتقد است که این گواهی نامه فرصت های جدیدی را برای شغل خلبانی ایجاد می کند که حداقل حدود دو و نیم میلیون تومان در ماه درآمد دارد و در چین رقمی بالاتر از حد متوسط است. به گفته او، برخی خلبان های با تجربه دو برابر این مبلغ درآمد دارند. ژو می گوید به دنبال این است تا شرکت خودش را در زمینه خدمات پهپاد تاسیس کند و معتقد است که باید برای خودش کار کند و این حوزه زمینه کاری جدید و محبوبی است.

به گفته یانگ یی، مدیر کل شرکت TT، فرصت های این حوزه نویدبخش به نظر می رسند. چین امسال در تمام صنایع خود به بیش از 10 هزار خلبان جدید نیاز دارد ولی فقط 1000 خلبان دارای گواهی نامه در اختیار دارد. به گفته او، خلبان پهپاد و راننده خودرو فرقی با هم ندارند و هر دو باید آموزش حرفه ای ببینند و قوانین را مطالعه کنند تا اطمینان حاصل شود که پیش از شروع به کار واقعی همگی با قوانین آشنا هستند.

پهپادها در بازه ای از صنایع شامل کشاورزی، آماد، تولید فیلم و اجرای قانون به عنوان تغییردهنده بازی شناخته می شوند. این بخش توسط دولت مرکزی حمایت می شود چرا که دولت مرکزی با توجه به افزایش هزینه های نیروی کار، جهت حفظ پایداری رشد اقتصادی، مشتاقانه به دنبال ترویج رباتیک و اتوماسیون است. شرکت های چینی در زمینه تولید ماشین های بدون سرنشین فراتر از استفاده صنعتی نیز فعال هستند. بایدو، موتور جستجوی چینی ها در حال تولید و توسعه ماشین های بدون راننده است در حالی که DJI، یکی از شرکت های چینی سازنده پهپاد که سرمایه گذاران آمریکایی آن را 8 میلیارد دلار ارزش گذاری کردند، بیش از نیمی از بازار مصرف پهپاد در جهان را به حاشیه رانده است.

به گفته یانگ، تا به امروز بیش از نیمی از محصولات شرکت TT در حوزه کشاورزی استفاده شده اند. چین زمین های کشاورزی وسیعی دارد و برای سم پاشی با استفاده از پهپادها تقاضای زیادی وجود دارد چرا که نیروی کاری در این زمینه حتی با وجود افزایش دستمزدها رو به کاهش است.
به گفته این شرکت، پلیس ها از پهپاد برای گشت زنی و سازمان های خدمات رفاهی برای نگهداری زیرساخت برق یا نقشه برداری از لوله کشی استفاده خواهند کرد.
یکی از شرکت های نقشه برداری چینی از تصاویر گرفته شده توسط پهپادهایش برای ساخت پایگاه داده های وسیع شهری و مدل های سه بعدی شهرها استفاده کرده است. به گفته وو هاینینگ، معاون رئیس این شرکت، می توان از هر ساختمان کاتالوگی تهیه کرد که در آن اطلاعات افراد و کسب و کارهای هر واحد ساختمان در پایگاه داده ای ذخیره شده باشد (که فناوری ارزشمندی برای سازمان های دولتی مانند اداره آمار، برنامه ریزان شهری و سازمان های امنیت عمومی به شمار می آید). به گفته او، با استفاده از فناوری تصویربرداری مورب و از طریق همکاری با دولت، افراد می توانند اطلاعات شخصی آپلود شده در اتاق هر ساختمانی در نقشه سه بعدی ما را بررسی کنند. به گفته وو، توسعه سریع انواع جدید پهپادها به اپراتورهای ماهر و متخصص زیادی نیاز دارد.
با وجود این که پهپادها دست دولت مردان در اجرای قانون را بسیار باز کرده، مقامات چینی نیز مانند مقامات بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال وضع مقرراتی در استفاده از این دستگاه ها هستند. چین در حال حاضر وضع قوانین در سطح ملی را در مورد مکان پرواز این دستگاه ها شروع کرده که تحسین بسیاری از صاحبان صنایع این کشور را برانگیخته است.

به گفته وو، به خلبان هایی با گواهی نامه نیاز داریم؛ زیرا امنیت بزرگترین دغدغه در کار با پهپادهاست. ما بیمه حوادث هستیم ولی همچنان برای مطالعه قوانین و آموزش به منظور جلوگیری از هر گونه حادثه ای به قوانین سفت و سخت نیاز داریم.
برای به پرواز درآوردن پهپاد در پکن پایتخت چین باید از دولت اجازه گرفت و این در حالی است که هواداران این وسیله معتقدند که این یک سرگرمی است و هدف پنهان دیگری از به پرواز درآوردن آن ندارند.


ویرایش:Hero

منبع:کلیک